China spits fire at BBC as dispute with Britain intensifies



 

The BBC came under fire from Chinese official, social media Friday in an escalating diplomatic dispute, a day after Britain’s media regulator revoked the TV license of Chinese state media outlet CGTN.

Britain and China had been exchanging barbs for months over China’s crackdown dissent in Hong Kong concern over the security of Huawei technology and the treatment of ethnic Uighurs in China’s Xinjiang region.

 

 

 

Earlier Thursday, Britain’s Ofcom revoked the license of CGTN, the English-language sister channel of state broadcaster CCTV, after concluding that China’s ruling Communist Party had ultimate editorial responsibility for the channel.

Minutes later, China’s foreign ministry issued a statement accusing the British Broadcasting Corp (BBC) of pushing fake news in its -19 reporting.

It demanded an apology, saying that the broadcaster had politicised and rehashed theories about up by China.

The BBC said its reporting is fair and unbiased.

 

 

 

 

Britain’s Telegraph newspaper on Thursday earlier reported that Britain had in the past year expelled three Chinese spies who there on journalism visas.

China’s state media has in recent weeks ramped up attacks on what it calls biased reporting by the British public broadcaster on topics ranging from the coronavirus to Xinjiang and the former British colony of Hong Kong.

“I highly suspect that the BBC has been closely instigated by the intelligence agencies of the U.S. and the UK. It has become a bastion of the Western public opinion war against China,’’ Hu Xijin, editor-in-chief of the Communist Party-backed tabloid the Global Times, said on Twitter.

 

 

 

The foreign ministry’s criticism of the BBC was among the top trends on China’s Weibo social media platform on Friday.

“BBC shall become Bad-mouthing Broadcasting Corporation,’’ Chinese foreign ministry spokesman Zhao Lijian said on Twitter.

BBC broadcasts, like of most major Western news outlets, are blocked in China.

Some people called for the BBC to be expelled in response to CGTN’s license being revoked.

 

 

 

“The BBC has long been stationed in Beijing, yet has always held ideological prejudice and broadcast fake news from its platform, deliberately defaming China.

“After so many years, it’s past time that we took action,’’ one Weibo user said.

The BBC’s coverage of Xinjiang came under heavy criticism after it reported on Wednesday that in internment camps for ethnic Uighurs and other Muslims in the region subject to rape and torture.

 

 

 

China’s foreign ministry said the report had factual basis.

The Global Times said in an editorial that the BBC had seriously violated journalistic ethics. (Reuters /NAN)